Svulst i øyelokket hos hund

DSCN6992

Svulster i øyelokket er forholdsvis vanlig hos hund og forekommer oftest hos middelaldrende og eldre hunder. De aller fleste svulstene som oppstår i øyelokket hos hund er godartede, det vil si at de ikke sprer seg til andre steder i kroppen, men en del kan vokse fort og irritere hornhinnen når hunden blunker. Enkelte betennelsestilstander i randen av øyelokket kan også likne på svulster, så det er viktig at en veterinær får bedømme utveksten og beslutte hva slags type forandringer det er og hvordan det kan behandles.

Symptomer som kan tyde på irritasjon i øyet kan være: røde øyne, hevelser, økt tåreflod og ansamling av puss i øyekroken. Blåfarget film over øyet, økt blunking eller kløe mot øynene kan tyde på at det er skader eller irritasjon i øyet som bør ses på av veterinær innen kort tid.

I blant må veterinæren gjøre utvidede undersøkelser for å ta rede på hvorfor forandringene i øyet eller øyelokket har oppstått og det kan da være behov for å ta både blodprøver og prøver av svulsten i tillegg til en øyeundersøkelse. I enkelte tilfeller må øyet undersøkes ytterligere av en øye-ekspert hvis det kreves spesialutstyr og særskilt kompetanse for å avdekke hva slag forandringer som har oppstått. Ved mistanke om en infeksjon i øyelokket hender det at veterinæren tar en bakterieprøve eller dyrker for soppvekst. Om hvis det mistenkes ondartet kreft kan det være aktuelt å ta prøver også fra regionale lymfeknuter samt røntgenbilder av brystet for å se etter tegn på spredning til andre steder i kroppen.

post op4

De fleste svulster i øyelokket kan fjernes kirurgisk og kun omlag 10 % vil vokse tilbake på samme sted etter operasjonen. Det lønner seg å operere bort svulstene før de blir for store. I blant må det gjøres en plastikk operasjon samtidig hvor øyelokket forlenges i øyekroken for å unngå at spalten til øyet blir for liten.

Ta gjerne kontakt om du har spørsmål rundt svulster eller andre forandringer i øyet hos hund og katt.